Siirry pääsisältöön

Miten aloittaa liikkuminen?

On ihan tosi että toisille meistä liikunta/liikkuminen on todella vastenmielistä ajatuksenkin tasolla. Itse en juuri harrastanut mitään liikuntaa moneen vuoteen lukion jälkeen. Koululiikunnassa olin huono, ja vaikka sain aina arvosanan 8 hyvästä yrittämisestä niin en pitänyt liikuntatunteja mukavina. Näin jälkeenpäin tiedän yhden syyn olleen oma huono kunto ja ylipaino. Jos hiki valuu virtanaan, keuhkot ovat rärähtämispisteessä, jalat painaa kuin betonipylväät etkä vaan kaikkesi annettuasikaan pysy muiden vauhdissa, niin eihän se ole kivaa. Se vie motivaation moneksi vuodeksi. Kohtaan välillä 60+-asiakkaita, jotka kertovat, että koululiikunnan jälkeen heitä ei ole kiinnostanut liikkua. Välillä tamburiini liittyy asiaan.

Jos et ole hetkeen liikkunut mutta haluaisit aloittaa liikkumisen, niin etene pienin askelin. Tee lyhyt kävelylenkki, vaikka 5 minuuttia kerrallaan, tai lisää arkiliikuntaa. Tee liikkumisesta mukavaa, esim. hämää aivojasi kuuntelemalla samalla mieluisaa musiikkia tai äänikirjaa kun liikut. Missään nimessä ei kannata heti sännätä aikatauluttamaan itselle 4 ryhmäliikuntatuntia ja useita juoksulenkkejä viikkoon (yhdessä tiukan ruokavalion kanssa), koska todennäköisesti epäonnistut, kun innostus sulaa ja liian-paljon-liian-nopeasti-väsymys/ahdistus (ja nälkäkiukku!) iskee.

Huomaa, että pystyt itse määräämään, milloin lähdet liikkeelle. Viekkaat aivosi yrittävät saada sinut energiansäästö-moodiin aina kun mahdollista, mutta sinun ei tarvitse kuunnella niitä vaan suunnata 5 minuutin kävelylle anyway. Itse kohtasin jonkinlaisen herätyksen n. 24-vuotiaana, kun kiloja oli kertynyt epäterveellisesti. Hankin silloin kuntosalikortin (en ollut ikinä käynyt kuntosalilla) ja päätin, että en napostele joka ilta. Tähän sitouduin, vaikka se aluksi olikin hankalaa. Halusin mahtua paremmin vaatteisiin, mutta ehkä tärkeimpänä halusin puuskutuksesta ja väsymyksestä eroon. Joskus kannattaa miettiä, mitä hyviä ja mitä huonoja puolia voi liikunnan aloittamisesta olla, ja usein ne positiiviset asiat voittavat.

Tutkaile arvojasi: löytyykö niistä sellaisia asioita, jotka toimisivat kannustimena tai voimavarana liikunnan aloittamiselle? Jos perhe/parisuhde/ystävät ovat arvo-asteikkosi yläpäässä, pidät itsesi liikkumalla hyvässä kunnossa viettääksesi aikaa itsellesi merkityksellisten henkilöiden kanssa. Jos taas työ on sinulle tärkeä osa elämää, mieti miten liikunta vaikuttaisi työpäivääsi ja työssä jaksamiseen? 

Liikunnan aloittaminen voi vaatia myös uhrauksia. Usein se, mistä joutuu luopumaan, on  aika ja suoratoistopalveluiden välke. Tietenkään ei ole tarkoitus, että luovut kaikista suosikkisarjoistasi, ja toisaalta suoratoistopalvelut mahdollistavat sen, että voit itse päättää, milloin katsot mitäkin. Passiivisuudella taas uhraat terveyttäsi ja merkityksellisten ihmisten seurassa oloa. 

Liikkuminen siis kannattaa aina, ja kaikille löytyy oma tapansa liikkua. Myös kevyemmällä liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville.

Jos kaipaat tsemppausta, liikuntavinkkejä tai ihan vain vanhaa kunnon "potkua persauksiin", niin laita viestiä Beauty Centerin valmentajille. 😁

Terveisin PhysioTrainer Tanja

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kesän ekat festarit kuntokeskuksessa!

  Hei Centerin jäsen ja tutustuja! Ensi viikolla on monta aihetta juhlaan: kesä tulee, Beauty Center täyttää 36 vuotta ja vietetään vappua. Nyt startataan kesä yhdessä ja juhlitaan Beauty Centerillä! Toivotamme sinut tervetulleeksi Kesän ekoille Festareille 26.-30.4! Tutustujat myös tervetulleita. Ohjelmassa: - Teemajumpat! Jumpissa ”mukana” kotimaiset ja kansainväliset huippuesiintyjät! -Asukisa: hauskin festariasu palkitaan ilmaisella jäsenkuukaudella! -Festarihaaste: Beauty Centerin tytöt haastaa sinut tekemään 500 kyykkyä viidessä päivässä. Kun olet tehnyt kyykyt, käy kommentoimassa Facebookissa tai Instagramissa kyykkypäivitykseen tai laita vastaanottoon sähköposti tai whatsapp -viesti. Näin osallistut arvontaan. -Photoshoot: vastaanotto ottaa teistä kuvia vastaanoton aukioloaikana (hauskimmat julkaistaan somessa). -Festaribingo ja arvontaa: BC T-paitoja ja muita BC-tuotteita sekä 30min hierontalahjakortteja. Festaritarjoukset pinkillä rannekkeella: -Pt-kamppis: Uu

Elefantti ja sen ratsastaja, ja WOOP

Tässä vielä vuoden viimeiselle päivälle toivottavasti inspiroiva kirjoitus. Palataan ensi viikolla arkeen näitä mietittyämme ja pyritään tekemään itsestämme parempi versio vuoden aikana. :) Aiemmassa postauksessa kerrottiin tapojen ja käyttäytymisen muuttamisesta. Yksi asia, millä pystyt vaikuttamaan omaan käyttäytymiseen, on ympäristön muuttaminen. Pysyvän muutoksen aikaansaamiseksi tarvitaan kuitenkin myös motivaatiota ja suunnitelmaa. Ihmisessä on kaksi erilaista puolta, se tunteikkaampi ja sitten on myös se rationaalisempi puoli. Kuvitellaan, että tunteikkaampi, reflektoivampi puoli on elefantti, ja se toimii mielihyvän ja kivun vaikutuksesta; se vastaa myös meidän motivaatiota. Ratsastaja elefantin selässä on puolestaan tietoisempi toiminnasta ja tuo suuntaa tekemiseen. Muuttaakseen käyttäytymistään yksilö tarvitsee sekä ratsastajan että elefantin yhteistoimintaa. Eli ratsastaja antaa elefantille selkeän suunnan, mihin kulkea. Ilman motivaatiota elefantti ei kuitenkaan