Siirry pääsisältöön

Miten aloittaa liikkuminen?

On ihan tosi että toisille meistä liikunta/liikkuminen on todella vastenmielistä ajatuksenkin tasolla. Itse en juuri harrastanut mitään liikuntaa moneen vuoteen lukion jälkeen. Koululiikunnassa olin huono, ja vaikka sain aina arvosanan 8 hyvästä yrittämisestä niin en pitänyt liikuntatunteja mukavina. Näin jälkeenpäin tiedän yhden syyn olleen oma huono kunto ja ylipaino. Jos hiki valuu virtanaan, keuhkot ovat rärähtämispisteessä, jalat painaa kuin betonipylväät etkä vaan kaikkesi annettuasikaan pysy muiden vauhdissa, niin eihän se ole kivaa. Se vie motivaation moneksi vuodeksi. Kohtaan välillä 60+-asiakkaita, jotka kertovat, että koululiikunnan jälkeen heitä ei ole kiinnostanut liikkua. Välillä tamburiini liittyy asiaan.

Jos et ole hetkeen liikkunut mutta haluaisit aloittaa liikkumisen, niin etene pienin askelin. Tee lyhyt kävelylenkki, vaikka 5 minuuttia kerrallaan, tai lisää arkiliikuntaa. Tee liikkumisesta mukavaa, esim. hämää aivojasi kuuntelemalla samalla mieluisaa musiikkia tai äänikirjaa kun liikut. Missään nimessä ei kannata heti sännätä aikatauluttamaan itselle 4 ryhmäliikuntatuntia ja useita juoksulenkkejä viikkoon (yhdessä tiukan ruokavalion kanssa), koska todennäköisesti epäonnistut, kun innostus sulaa ja liian-paljon-liian-nopeasti-väsymys/ahdistus (ja nälkäkiukku!) iskee.

Huomaa, että pystyt itse määräämään, milloin lähdet liikkeelle. Viekkaat aivosi yrittävät saada sinut energiansäästö-moodiin aina kun mahdollista, mutta sinun ei tarvitse kuunnella niitä vaan suunnata 5 minuutin kävelylle anyway. Itse kohtasin jonkinlaisen herätyksen n. 24-vuotiaana, kun kiloja oli kertynyt epäterveellisesti. Hankin silloin kuntosalikortin (en ollut ikinä käynyt kuntosalilla) ja päätin, että en napostele joka ilta. Tähän sitouduin, vaikka se aluksi olikin hankalaa. Halusin mahtua paremmin vaatteisiin, mutta ehkä tärkeimpänä halusin puuskutuksesta ja väsymyksestä eroon. Joskus kannattaa miettiä, mitä hyviä ja mitä huonoja puolia voi liikunnan aloittamisesta olla, ja usein ne positiiviset asiat voittavat.

Tutkaile arvojasi: löytyykö niistä sellaisia asioita, jotka toimisivat kannustimena tai voimavarana liikunnan aloittamiselle? Jos perhe/parisuhde/ystävät ovat arvo-asteikkosi yläpäässä, pidät itsesi liikkumalla hyvässä kunnossa viettääksesi aikaa itsellesi merkityksellisten henkilöiden kanssa. Jos taas työ on sinulle tärkeä osa elämää, mieti miten liikunta vaikuttaisi työpäivääsi ja työssä jaksamiseen? 

Liikunnan aloittaminen voi vaatia myös uhrauksia. Usein se, mistä joutuu luopumaan, on  aika ja suoratoistopalveluiden välke. Tietenkään ei ole tarkoitus, että luovut kaikista suosikkisarjoistasi, ja toisaalta suoratoistopalvelut mahdollistavat sen, että voit itse päättää, milloin katsot mitäkin. Passiivisuudella taas uhraat terveyttäsi ja merkityksellisten ihmisten seurassa oloa. 

Liikkuminen siis kannattaa aina, ja kaikille löytyy oma tapansa liikkua. Myös kevyemmällä liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville.

Jos kaipaat tsemppausta, liikuntavinkkejä tai ihan vain vanhaa kunnon "potkua persauksiin", niin laita viestiä Beauty Centerin valmentajille. 😁

Terveisin PhysioTrainer Tanja

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kesän ekat festarit kuntokeskuksessa!

  Hei Centerin jäsen ja tutustuja! Ensi viikolla on monta aihetta juhlaan: kesä tulee, Beauty Center täyttää 36 vuotta ja vietetään vappua. Nyt startataan kesä yhdessä ja juhlitaan Beauty Centerillä! Toivotamme sinut tervetulleeksi Kesän ekoille Festareille 26.-30.4! Tutustujat myös tervetulleita. Ohjelmassa: - Teemajumpat! Jumpissa ”mukana” kotimaiset ja kansainväliset huippuesiintyjät! -Asukisa: hauskin festariasu palkitaan ilmaisella jäsenkuukaudella! -Festarihaaste: Beauty Centerin tytöt haastaa sinut tekemään 500 kyykkyä viidessä päivässä. Kun olet tehnyt kyykyt, käy kommentoimassa Facebookissa tai Instagramissa kyykkypäivitykseen tai laita vastaanottoon sähköposti tai whatsapp -viesti. Näin osallistut arvontaan. -Photoshoot: vastaanotto ottaa teistä kuvia vastaanoton aukioloaikana (hauskimmat julkaistaan somessa). -Festaribingo ja arvontaa: BC T-paitoja ja muita BC-tuotteita sekä 30min hierontalahjakortteja. Festaritarjoukset pinkillä rannekkeella: -Pt-kamppis: Uu

Kahdeksan vinkkiä kuinka taltutat hiljaisen tulehduksen

                                   Kahdeksan vinkkiä kuinka taltutat hiljaisen tulehduksen   Hiljainen tulehdus eli matala-asteinen tulehdus voi olla hankala havaita, sillä se voi olla vuosia oireeton . Hiljainen tulehdus ei ole sairaus, mutta pitkään jatkunut tulehdustila lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin sekä kakkostyypin diabetekseen. Sillä voi olla myös yhteyttä Alzheimerin taudin syntyyn.  Hiljaisen tulehduksen näkyviä merkkejä ovat esimerkiksi jatkuvat infektiot, jatkuva väsymys ja masennus. Tulehdus voi myös ilmetä erilaisina kiputiloina, joihin ei löydy selkeää syytä. Lisäksi kehossa voi olla epämääräinen tai epämiellyttävä olotila. Elintavoillamme voimme vaikuttaa tähänkin asiaan. Tässä sinulle kahdeksan vinkkiä kuinka voit hillitä hiljaista tulehdusta:   1. Pidä huoli suolistosi kunnosta lisäämällä tulehdusta poistavia ruokia. Tälläisiä ovat esimerkiksi inkivääri, valkosipuli, yrtit, rasvainen kala tai omega-3, oliiviöljy. Pidä verensokeri tasaisena naut

Motivaatio - tietoisku

Varmasti jokaisella motivaatio liikkumiseen ja terveellisten elämäntapojen ylläpitämiseen on joskus hakusessa. Tässä sinulle muutama hyvä vinkki, joilla voit löytää motivaation liikkumiseen ja/tai pitää sitä paremmin yllä.  Listaa ajatukset näistä kysymyksistä paperille:      Mikä on sinulle tärkeää?      Mitä arvostat elämässä?      Mikä motivoi sinua liikkumaan?      Pohdi kuinka säännöllinen liikkuminen tukee arvostamiasi asioita Etsi sisäistä motivaation lähdettä, sillä se on yleensä pitkäkestoinen ja pysyvämpi verrattuna ulkoisen motivaation lähteisiin. Sisäisessä motivaatiossa ihminen toimii omasta tahdostaan ja kokee iloa ja tyydytystä toiminnastaan. Toiminta koetaan arvokkaana, kun taas ulkoisessa motivaatiossa toimintaa ohjaavat palkinnot ja rangaistukset. Priorisoi säännöllinen liikkuminen etusijalle. Pienin tavoittein pyri tekemään liikkumisesta säännöllistä ja sitä kautta tapa. Tee tavoitteistasi riittävän helppoja, jotta tunnet itsesi onnistuneeksi joka päivä. Aloita esime